Close

Fundament SEO: Optymalizacja stron internetowych

SEO – Search Engine Optimization, czyli optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek. Bezpośredni cel optymalizacji to zwiększenie widoczności w wyszukiwarce: poprzez pojawienie się wyżej na dane zapytania i/lub pojawienie się w wynikach dla większej ilości zapytań. Efektem jest pozyskanie większego ruchu z wyszukiwarki.

Na optymalizację składa się wiele elementów. Ich analizę i implementację należy dostosować do strony i Klienta, stąd kompleksowy artykuł mógłby mieć kilkadziesiąt tysięcy znaków – zresztą nietrudno znaleźć takie zarówno na polskich jak i zagranicznych stronach. Zamiast robić konkurencję tym kompendiom, zamieszczam poniżej wyciąg czynników istotnych i aktualnych zgodnie z naszymi testami, doświadczeniami. I co najważniejsze: to elementy, które może wprowadzić każdy webmaster.

Oczywiście na optymalizacji samej strony pozycjonowanie się dopiero zaczyna, ale to już temat na kolejne artykuły.

Optymalizacja techniczna

  • Przekierowania – ustalenie przekierowaniami 301 jednej postaci domeny: z www lub bez www. Wyszukiwarce Google nadal zdarza się nie rozumieć, że ta sama treść pod www.adres.pl i adres.pl oznacza tą samą stronę. Dotyczy to również dostępności pod https:// i http://. Zdarza się, że jedna z tych form jest kwalifikowana jako duplikat, co ma bardzo nieprzyjemne konsekwencje dla widoczności w wyszukiwarce.
  • Wildcard – z każdym innym przedrostkiem (wildcard) jest podobnie. Należy zadbać o odpowiednią konfigurację domeny i uniemożliwić tworzenie przedrostków w nieskończoność. W przypadku braku dostępu do ustawień pomocny jest canonical.
  • Pliki wspomagające roboty wyszukiwarek – robots.txt i sitemap.xml. Ich obecność nie jest konieczna, jednak większość silników tworzy te pliki automatycznie, stąd warto kontrolować ich zawartość.
  • Wewnętrzne linkowanie – konsekwentna i czytelna nawigacja, kluczowe podstrony łatwo osiągalne ze strony głównej, przyjazne adresy, dodatkowe moduły linkowania wewnętrznego w obszernych stronach, unikanie obecności tej samej podstrony pod wieloma adresami. To dość obszerny punkt, o którym można nawet książki pisać, dlatego wymieniłem tylko najważniejsze zasady.
  • Indeksowanie – wyindeksowanie podstron bez treści przydatnej dla użytkownika wyszukiwarki, a także tych z powieloną wewnętrznie treścią.
  • Wydajność – drastycznie wolne wczytywanie strony obniża jej widoczność w wyszukiwarce.
  • Mobilność – dostosowanie strony do szerokości ekranu, odpowiednia odległość pomiędzy linkami i inne. Od kwietnia 2015 strony mobilne są oznaczane etykietą „Na komórki” w wynikach wyszukiwania. Przy czym nie każda strona i nie każda branża wymaga mobilności.
  • Kod – unikanie oczywistych błędów typu brak znacznika html, poprawne oznaczenie języka, długi kod CSS/JS warto przenieść do zewnętrznego pliku by był wczytywany tylko raz w ciągu sesji, unikanie bardzo długich komentarzy i ukrytych tekstów.
  • Błędy w Google Search Console – należy im się przyjrzeć po podłączeniu strony do narzędzia.
  • Poprawność wyświetlania i interpretacji przez roboty – można ją sprawdzić po wpisaniu do wyszukiwarki cache:adres.pl. Błędy w wyświetlaniu mogą wynikać np. z zablokowanego dostępu do plików stylów lub z użycia technologii, z którą roboty mają problem.
  • Błąd 404 – po wpisaniu nieistniejącego adresu powinna pojawić się podstrona nie tylko z komunikatem o błędzie, ale też z właściwym nagłówkiem 404 (http header). Jego nieobecność może spowodować indeksowanie nieistniejących podstron.

Optymalizacja treści

  • Tytuły stron (metatagi title) – bardzo ważny element, w którym powinny znaleźć się słowa kluczowe. Zamiast stereotypowego upychania fraz po przecinku, lepiej zastosować naturalny tytuł opisujący zawartość podstrony, który przy okazji zawrze w sobie odwołania do słów kluczowych. Google coraz lepiej rozumie odmiany wyrazów oraz synonimy.
  • Nagłówki – warto je stosować zgodnie z przeznaczeniem, czyli H1 jako najważniejszy nagłówek, H2 jako śródtytuły itd.
  • Treści – wartościowe, unikalne, odpowiedniej jakości i długości, z wachlarzem powtórzonych słów tematycznych które przeciętny użytkownik może wpisać w zapytaniu.
  • Unikanie powieleń treści – bardzo ważny punkt, należy unikać wewnętrznych powieleń (paginacja, strony autorów) i zewnętrznych powieleń (nie wklejać tych samych tekstów na stronę i portale społecznościowe czy do porównywarek cenowych, a także nie budować treści całkowicie w oparciu o kopiowanie z innych witryn).
  • Lokalizacja – w przypadku pozycjonowania lokalnego warto na każdej podstronie zaznaczyć lokalizację, na przykład przez umieszczenie adresu siedziby w stopce.
  • Atrybuty alt – warto uzupełnić atrybuty alt przy funkcjonalnych grafikach, czyli wszystkich nie wchodzących w skład layoutu strony.

Proszę pamiętać, że ta lista nie jest podstawą do audytu, a raczej do standardowej optymalizacji, która powinna być wykonana na każdej stronie. W temacie obszerniejszej pracy nad stroną polecam dokument Annie Cushing.

Dodaj komentarz